"Μηλέικα Νέα"

Ο τουρισμός της κρουαζιέρας προκαλεί συζητήσεις σε δημοφιλείς προορισμούς σε όλη την Ευρώπη με κάποιες πόλεις, που δεν θέλουν πια να επιβαρύνονται με ό,τι συνεπάγεται, να παίρνουν μέτρα περιορισμού του: η Βενετία έχει απαγορεύσει τα κρουαζιερόπλοια άνω των 25.000 τόνων από το 2021 και το Άμστερνταμ τα απαγόρευσε εντελώς τον Ιούλιο.


Τι συμβαίνει όμως στην Ελλάδα και στις Κυκλάδες;

Το 2022 είδε τις περισσότερες αφίξεις της τελευταίας τετραετίας, απόδειξη της ανοδικής τάσης που έχει αυτό το μοντέλο τουρισμού. Συγκρίνοντας τους αριθμούς πριν (2019) και μετά (2022) την πανδημία, η Σαντορίνη παραμένει ελάχιστα πιο δημοφιλής από τη Μύκονο (+7,64% το 2019, +12,8% το 2022). Συνολικά η Σαντορίνη υποδέχτηκε 592 κρουαζιερόπλοια το 2019 και 686 το 2022 και η Μύκονος 550 κρουαζιερόπλοια το 2019 και 608 το 2022.

Τα νούμερα δεν αποτελούν έκπληξη, λόγω της δημοφιλίας των δύο νησιών, καθώς της εξάρτησής τους από την τουριστική εκμετάλλευση.

Τι συμβαίνει σε άλλα νησιά των Κυκλάδων, που ίσως δεν τα έχουν και τόσο ανάγκη αυτό το είδος τουρισμού; Εξετάσαμε τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε πέντε –λιγότερο δημοφιλή στον τομέα της κρουαζιέρας– νησιά των Κυκλάδων: Νάξο, Τήνο, Σίφνο, Μήλο και Πάρο.

krouaziera afixeis milos sifnos 2023 min

Όπως φαίνεται στο γράφημα, με εξαίρεση τη Νάξο η οποία παρουσιάζει πτώση δραστηριότητας (από αφίξεις 16 κρουαζιερόπλοιων το 2019 έπεσε στα 6 το 2022), κάτι για το οποίο έχει μάλιστα δεχτεί κριτική, τα υπόλοιπα νησιά κάνουν σημαντικό άλμα προς τα πάνω. Συγκεκριμένα, η Τήνος από 1 κρουαζιερόπλοιο που δέχτηκε το 2019 έφτασε τα 9 το 2022 (+800%), η Σίφνος από τα 7 πήγε στα 18 (+157,1%), η Μήλος από τα 38 στα 49 (+28,9%) και η Πάρος από τα 27 στα 62 (+129,6%).

Υπολογίζοντας και το περιβαλλοντικό κόστος που έχουν αυτά τα επιπλέον δρομολόγια (τα κρουαζιερόπλοια δεν φέρνουν μόνο τους λεγόμενους «hit and run» τουρίστες που αφήνουν ελάχιστα χρήματα και πολλά σκουπίδια, αλλά κάνουν και ζημιά στον βυθό), γίνεται αντιληπτό πόσο αναγκαία είναι η εκπόνηση ενός σχεδίου για τον τουρισμό της κρουαζιέρας, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη τη φέρουσα ικανότητα κάθε νησιού και θα συνεισφέρει σε μια βιώσιμη ανάπτυξη για τις τοπικές κοινωνίες.

Πηγή: Ένωση Λιμένων Ελλάδας & https://www.sustainablecyclades.gr/