european papageorgiou humanrights

SHARE:

Δημοσιεύτηκε: 10 Νοεμβρίου, 2019 12:15

Στο News 24/7 μίλησε ο πολιτικός μηχανικός και συγγραφέας από τη Μήλο κ.Πέτρος Παπαγεωργίου ο οποίος έδωσε τις λεπτομέρειες της υπόθεσης που αφορούν άμεσα την κόρη του και την δικαίωση μέσω Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για γονείς μαθητών από Μήλο και Σίφνο.

Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο είχαν προσφύγει τον Ιανουάριο του 2018 γονείς δύο μαθητριών από τη Μήλο και τη Σίφνο οι οποίοι κατήγγειλαν πως για να απαλλαγούν οι κόρες τους από το μάθημα των Θρησκευτικών, έπρεπε να δηλώσουν ότι δεν ήταν Χριστιανές Ορθόδοξες. Η απόφαση του Ε.Δ.Α.Δ. και οι ενάγοντες από τη Μήλο και τη Σίφνο

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΔΑ) έκρινε ότι το σύστημα απαλλαγής από το μάθημα των Θρησκευτικών στην Ελλάδα παραβιάζει το θεμελιώδες δικαίωμα στην εκπαίδευση σε συνδυασμό με το θεμελιώδες δικαίωμα στην ελευθερία της σκέψης, της συνείδησης και της θρησκείας, δικαιώνοντας τους ανθρώπους που προσέφυγαν εναντίον του ισχύοντος συστήματος.

-Ποιο είναι το χρονικό της προσφυγής σας;

Το υποχρεωτικό μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία μας είναι μια υποχρεωτική κατήχηση, ένας προσηλυτισμός στο Ορθόδοξο χριστιανικό δόγμα. Το ότι το “μάθημα” είναι κατηχητικό γίνεται ολοφάνερο από το περιεχόμενό του, που είναι γεμάτο από μυθολογικά αφηγήματα και από φυσικά αδύνατες υπερφυσικότητες, οι οποίες μάλιστα δεν παρουσιάζονται σαν παραδοσιακές δοξασίες του λαού μας αλλά σαν αναμφισβήτητα γεγονότα. Κι εξάλλου το ίδιο το κράτος και η εκκλησιαστική Αρχή, που συγκαθορίζει τη διδασκαλία του “μαθήματος”, παραδέχονται ότι το “μάθημα” είναι προσηλυτισμός (που απαγορεύεται από το Σύνταγμα) με το να επιτρέπουν να υπάρχει απαλλαγή (υπό όρους) από ένα υποχρεωτικό μάθημα. Αν το “μάθημα” ήταν πραγματικό μάθημα αντικειμενικής μάθησης φυσικά και δεν θα έμπαινε καν θέμα απαλλαγής από αυτό. Με την αγαστή συμπαιγνία Κράτους και Εκκλησίας και σε αυτό το θέμα είναι στημένος αυτός ο θεσμικός εξαναγκασμός του υποχρεωτικού “μαθήματος”, καθώς και του υποχρεωτικού εκκλησιασμού, της προσευχής κλπ.

Ξεκινήσαμε λοιπόν από τη θέση ότι δεν είναι αποδεκτό να μας επιβάλλεται η υποχρεωτική κατήχηση των παιδιών μας σε δόγμα που αντιτίθεται στην φυσική αλήθεια που διδάσκουν τα άλλα μαθήματα του σχολείου, και συγχρόνως να διατηρείται η διαδικασία της απαλλαγής ισοδύναμη με ένα ιδεολογικό “φακέλωμα” της όποιας θρησκευτικής μας συνείδησης. Ή το μάθημα θα γίνει θρησκειολογικό, πλουραλιστικό, αντικειμενικό και θα είναι ΜΑΘΗΜΑ υποχρεωτικό, ή αν το θέλεις κατηχητικό “μάθημα” θα είναι ουσιαστικά προαιρετικό, με μια απλή δήλωση μη συμμετοχής σε αυτό. Ή υποχρεωτικό αλλά αντικειμενικό, ή ομολογιακό αλλά προαιρετικό. Ό,τι προτιμάς Εκκλησία, Κράτος και ίσως πλειοψηφία, αλλά έτσι, ελεύθερα για όλους και δίκαια.

Και με αυτό το σκεπτικό κάναμε (Ιούλιος 2017) τις προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κατά του μαθήματος Γιαβρόγλου, που είχε διαδεχτεί, με τη σύμπραξη της Ιεραρχίας, αυτό του Φίλη. Και πέρασε ο καιρός με τις απανωτές αναβολές της εκδίκασης από το ΣτΕ, πράγμα που αποτέλεσε προϋπόθεση για την προσφυγή μας (Γενάρης 18) και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ), με το ίδιο σκεπτικό.

european papageorgiou humanrights

Σήμερα τα πράγματα έχουν ως εξής:

1.Το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε, συνδικάζοντας και προσφυγή, από την άλλη μεριά, ορθόδοξων και θεολογικών “κύκλων” και ανταποκρινόμενο θετικά σε αυτήν, να καταργήσει το μάθημα Γαβρόγλου ως μη επαρκώς ομολογιακό και μη ενισχυτικό αποκλειστικά της ορθόδοξης συνείδησης των μαθητών και να ζητήσει από την πολιτεία να φτιάξει ένα μάθημα

– ακραιφνώς ομολογιακό του ορθόδοξου δόγματος

– αλλά ΜΟΝΟΝ και αποκλειστικά για τους ορθόδοξους μαθητές

– και με εύκολη απαλλαγή για όσους μαθητές δεν θέλουν να το υποστούν, χωρίς τη δήλωση θρησκευτικών φρονημάτων «ότι δεν είσαι χριστιανός ορθόδοξος», αλλά απλώς «για λόγους θρησκευτικής συνείδησης»

– για τους οποίους μαθητές να προβλεφθεί δημιουργία παράλληλου αντικειμενικού ηθικο-φιλοσοφικού μαθήματος εφόσον ο αριθμός τους το κάνει σκόπιμο.

2.Η Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων εξέδωσε Απόφαση (Αύγουστος 19) που χαρακτηρίζει αντισυνταγματική την διαδικασία της απαλλαγής με δήλωση των θετικών ή αρνητικών θρησκευτικών σου δεδομένων και συνιστά την απλή δήλωση «για λόγους θρησκευτικής συνείδησης». Και ενώ το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων παρέμενε επί δίμηνο και πλέον “κωφάλαλο” για τη συμμόρφωση με αυτές τις αποφάσεις ήρθε

3.Η Απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) που καταδικάζει ομόφωνα, σαφέστατα και κατηγορηματικά το ελληνικό Κράτος για παράβαση του άρθρου 2 του Πρωτοκόλλου αρ. 1 σε συνδυασμό με το άρθρο 9 της Σύμβασης επειδή: το υποχρεωτικό μάθημα των θρησκευτικών παραβιάζει το δικαίωμα μόρφωσης και εκπαίδευσης των προσφυγόντων μαθητών σύμφωνα με τις θρησκευτικές και φιλοσοφικές πεποιθήσεις των γονέων τους και διατηρεί το περιοριστικό της ελευθερίας τους μέτρο της άρνησης της απαλλαγής αν δεν δηλώσουν και αποκαλύψουν ότι δεν είναι ορθόδοξοι χριστιανοί.

4.Έτσι το Υπουργείο Παιδείας δήλωσε (1 Νοεμβρίου 19) ότι θα επεξεργαστεί τις διευθετήσεις σχετικά με τα θρησκευτικά και την απαλλαγή, έτσι που να συμμορφώνεται με τις Αποφάσεις του ΣτΕ, της Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, και φυσικά του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

-Τι σηματοδοτεί η απόφαση Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τη χώρα μας;

Η Απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων σηματοδοτεί το τέλος του θεσμικού εξαναγκασμού της υποχρεωτικής κατήχησης αφού η συμμετοχή σε αυτήν θα είναι πια προαιρετική, εθελοντική. Κανένας δεν θα εξαναγκάζεται και έτσι δεν θα μπορεί να παραπονιέται. Η Εκκλησία θα έχει τα κατηχητικά της μέσα στα σχολεία και όλοι οι “άλλοι” την ελευθερία τους. Το “μπαλάκι” πετιέται λοιπόν στο κόσμο. Να ξυπνήσει από την απάθεια και αδιαφορία του, να είναι πληροφορημένος για τις ελευθερίες και τα δικαιώματά του, και να αποφασίσει επιτέλους και χωρίς συμβατικότητες και υπεκφυγές για το ποια είναι η “θρησκευτική του συνείδηση”.

Καταλαβαίνετε πάντως ότι αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να είναι το τελικό στάδιο. Δεν μπορεί να σταθεί στο σύγχρονο κόσμο. Γι αυτό θα οδηγηθούμε στο τελικό στάδιο που θα πρέπει να είναι ένα υποχρεωτικό αντικειμενικό ηθικο-φιλοσοφικό μάθημα της Ιστορίας των Ιδεών, με όλες τις δοξασίες, θρησκευτικούς και κοινωνικούς “ισμούς” που αναδύθηκαν κι εξαπλώθηκαν στην ιστορία του πολιτισμού μας κάνοντας τους ανθρώπους να τους πιστέψουν αλλά και κάποτε να τους παρατήσουν κρατώντας τα διαχρονικά ανθεκτικά τους διδάγματα. Θα είναι ένα συναρπαστικό μάθημα αληθινής μόρφωσης. Μέσα σε αυτό ο Χριστιανισμός και η Ορθοδοξία θα βρουν την αντικειμενική θέση τους.

-Πώς θα χαρακτηρίζατε εσείς προσωπικά το ζήτημα της θρησκευτικής έκφρασης στην Ελλάδα; Πόσο πίσω είμαστε σε σχέση με άλλες χώρες;

Είμαστε ένας παραμυθιασμένος λαός. Η υπερφυσικότητα κι ο μύθος εισχωρούν και μπερδεύουν την πραγματιστική θέαση του κόσμου στο μυαλό του μέσου Έλληνα. Είναι θέμα παιδείας το να αλλάξει. Αργεί. Όσον όμως αφορά την ελευθερία της θρησκευτικής έκφρασης είμαστε πολύ πίσω και το κάθε βήμα που γίνεται κάθε τόσο αντιμετωπίζει την αντίδραση της Εκκλησίας.

Διαβάστε ολόκληρη την συνέντευξη του Πέτρου Παπαγεωργίου στον Χρήστο Δεμέτη στο News 24/7 εδώ…

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τη σελίδα του
MileikaNea.Gr - τώρα και στο Google News

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τη σελίδα του MileikaNea.Gr - τώρα και στο Google News

By Published On: 10 Νοεμβρίου, 2019 12:15Categories: Μήλος Ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Διαβάστε περισσότερα