Δημοσιεύτηκε: 20 Αυγούστου, 2019 07:25

Έκθεση – πυξίδα για σημαντικές κι άκρως απαραίτητες βελτιώσεις αποτελούν τα στοιχεία της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Ε.Ν. (ΠΕΠΕΝ) για τα λιμάνια της χώρας, στα οποία έχουν συμπεριληφθεί σοβαρές επισημάνσεις για ελλείψεις και στα λιμάνια των Κυκλάδων.

Λιμενικές υποδομές με προβλήματα που καθιστούν επισφαλή τον κατάπλου, την πρόσδεση και την παραμονή των πλοίων σε αυτές, απαιτούν εκτεταμένου χαρακτήρα βελτιώσεις και υλοποίηση έργων, στην κατεύθυνση της απρόσκοπτης εξυπηρέτησης κατοίκων κι επισκεπτών στα νησιά, πολλά εκ των οποίων δε, γνωρίζουν και μεγάλη τουριστική ανάπτυξη.

Πρέπει να σημειωθεί πως η ετήσια έκθεση των πλοιάρχων αποτελεί επί της ουσίας τη σύνοψη των συμπερασμάτων για τις υφιστάμενες υποδομές της χώρας, όπως καλά και λεπτομερώς είναι σε θέση να γνωρίζουν οι ίδιοι, που καθημερινά προσεγγίζουν σε αυτά.

Έργα και παρεμβάσεις – αναμφισβήτητα – θα βελτιώσουν τις μετακινήσεις και τις μεταφορές, ενώ θα εξυπηρετήσουν και τον υπάρχοντα στόλο των ακτοπλοϊκών εταιρειών σε κάθε καιρό, τόσο τη χειμερινή, όσο και την καλοκαιρινή περίοδο.

Ο βαθμός της αναγκαιότητας των παρεμβάσεων που η ΠΕΠΕΝ επισημαίνει αναλυτικά, “χτυπά κόκκινο”, αφού δεν είναι λίγες οι φορές που ορισμένα πλοία αδυνατούν να προσεγγίσουν σε λιμάνια “παγίδες” μικρών νησιών, με αποτέλεσμα να καταγράφεται ο αποκλεισμός τους.

Ακολουθούν οι παρατηρήσεις της ΠΕΠΕΝ για το κάθε λιμάνι των Κυκλάδων.

Μήλος

Συγκεκριμένες κατευθύνσεις για λιμενικά έργα δίνουν και για το νησί της Μήλου. Εκτός από την έλλειψη φωτοσήμανσης της προβλήτας, παρατηρούν και “τον ανεπαρκή φωτισμό της προβλήτας με αποτέλεσμα να μη διακρίνεται η θέση του σε σχέση με τα φώτα της πόλης”.

Τα κυριότερα προβλήματα όμως, επισημαίνονται στην κατεύθυνση της δρομολόγησης παρεμβάσεων για την εξυπηρέτηση περισσότερων – από ένα – πλοίων.

Ειδικότερα, η ΠΕΠΕΝ παρατηρεί “κακή ποιότητα στον πυθμένα σε σχέση με τη διείσδυση της άγκυρας και άρα, τη συγκράτηση του πλοίου με ασφάλεια”, ενώ σημειώνει πως υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στην προσέγγιση πλοίων τη θερινή περίοδο, ακριβώς λόγω της ύπαρξης σκαφών και τουριστικών πλοίων.

Τέλος, οι πλοίαρχοι κρίνουν επιβεβλημένη την προώθηση έργου επέκτασης προβλήτας για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση τουλάχιστον τριών πλοίων. Εκτός των ανωτέρω, δεν παραλείπουν μάλιστα να αναφέρουν πως πρέπει να τοποθετηθούν προσκρουστήρες.

Κίμωλος

Σαφείς κατευθύνσεις για τη βελτίωση των προσεγγίσεων των πλοίων στο νησί της Κιμώλου καταγράφουν οι πλοίαρχοι της ΠΕΠΕΝ. Πιο αναλυτικά, σημειώνουν πως πρέπει να γίνει “χαμήλωμα προσκρουστήρων στις ράμπες πρυμνοδέτησης ώστε να καθίσταται δυνατόν η ομαλή λειτουργία των καταπελτών πλοίων της άγονης γραμμής”. Επίσης, τονίζουν πως είναι “απαραίτητη η φωτοσήμανση των βραχονησίδων ΡΕΥΜΑΤΟΝΗΣΙΑ”, καθώς τέλος υπογραμμίζουν πως πρέπει να δρομολογηθεί και “η επέκταση του προβλήτα από Δυτικά προς Ανατολικά” αλλά και να γίνει η κατασκευή του λιμενοβραχίονα για την προστασία των πλοίων από νότιους και νοτιοανατολικούς ανέμους.

Σέριφος, Σίκινος και Σίφνος

Στη λίστα της ΠΕΠΕΝ έχουν συμπεριληφθεί παρατηρήσεις για τα μικρά νησιά της Σερίφου, της Σικίνου και της Σίφνου.

Πρωτίστως, για τη Σέριφο σημειώνουν πως πρέπει να γίνει η φωτοσήμανση της εισόδου, η αντικατάσταση των προσκρουστήρων, η κατασκευή αίθουσας αναμονής καθώς όμως και η προέκταση της προβλήτας προς Ανατολή και η διαπλάτυνσή της προς Νότο. Επιπλέον, ζητούν την κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από νότιους ανέμους καθώς όμως και την κατασκευή ραμπών στην προβλήτα.

Αναφορικά με τη Σίκινο, κρίνεται επιβεβλημένη η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης, η επέκταση της προβλήτας καθώς και η βελτίωση του φωτισμού της και η κατασκευή των στεγάστρων αναμονής. Οι πλοίαρχοι σημειώνουν δε ξεκάθαρα πως το λιμάνι της Σικίνου είναι “απροστάτευτο από νοτιοδυτικούς ανέμους”.

Παρόμοιο έργο επέκτασης της προβλήτας σημειώνουν και για το νησί της Σίφνου ώστε τα πλοία να εξυπηρετούνται καλύτερα, ενώ ζητούν τη διαμόρφωση “ικανού χερσαίου χώρου για την εξυπηρέτηση των οχημάτων”. Τέλος, σημειώνεται πως ζητείται η κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από δυτικούς και νοτιοδυτικούς ανέμους και η κατασκευή αίθουσας αναμονής επιβατών όπως και χώρων υγιεινής.

Αμοργός

Πρωτίστως για την Αμοργό οι ελλείψεις που αναφέρονται και τα προβλήματα για την Αιγιάλη είναι τα ακόλουθα: “α. Επισκευή προβλήτας με άσφαλτο – τσιμέντο. Τα σίδερα της κατασκευής προεξέχουν και δημιουργούν προβλήματα – ζημιές στους καταπέλτες. β. Τοποθέτηση προσκρουστήρων και γ. κατασκευή χώρου αναμονής επιβατών”.

Επιπλέον, για τα Κατάπολα, η ΠΕΠΕΝ αναφέρει τα εξής: “α. Βελτίωση φωτοσήμανσης στης είσοδο του όρμου (Ακ. Κάτω Ακρωτήρι). β. Δημιουργία χώρου αναμονής επιβατών (αν όχι κλειστή τουλάχιστον σκιώδη). γ. Τοποθέτηση προσκρουστήρων. δ. Επέκταση προβλήτα προς Α΄ ή προς Δ΄”.

Ανάφη

Αναφορικά με το λιμάνι της Ανάφης έχουν καταγραφεί σημαντικές παρατηρήσεις και ελλείψεις. Ειδικότερα, η Ένωση τονίζει πως το λιμάνι: α. Χρήζει άμεσης βυθοκόρησης και εκβάθυνσης. Είναι άκρως επισφαλής και επικίνδυνη η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση του πλοίου όταν επικρατεί υψηλή αποθαλασσιά και κυματισμός. Επιπλέον, β. Δεν είναι προστατευμένος ο προβλήτας από τους εξωτερικούς κυματισμούς με αποτέλεσμα την υπερπήδησή του. Τέλος, επιβάλλεται γ. η αφαίρεση μιας δέστρας για τη διευκόλυνση της ασφαλής πρόσδεσης του πλοίου στον νοτιοδυτικό προβλήτα.

Άνδρος

Σαφείς είναι οι απαιτήσεις των πλοιάρχων και όσον αφορά το λιμάνι της Άνδρου. Συγκεκριμένα, ζητούν: α. Τοποθέτηση – επισκευή προσκρουστήρων, ενώ υπογραμμίζουν πως “σε όλη τη λιμενολεκάνη απαιτείται εκβάθυνση”. Εξηγούν δε, πως, “λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού, δημιουργούνται προβλήματα στις αναρροφήσεις των πλοίων κατά τη διάρκεια χειρισμών καθώς επίσης και αδυναμία ασφαλούς πόντισης άγκυρας λόγω συχνής χρήσης του βυθού”. Ακόμη, επισημαίνουν πως πρέπει να γίνει “φωτοσήμανση του ύφαλου “Βουβή” και της βραχονησίδας “Τουρλίτης” καθώς και “να ενισχυθεί η φωτοβολία του πράσινου φανού του λιμενοβραχίονα. Τέλος, η ΠΕΠΕΝ ζητά “να μετατραπεί σε προβλήτα ο βραχώδης λιμενοβραχίονας”.

Δονούσα – Ηρακλειά

Πέντε παρατηρήσεις έχουν καταγράψει οι πλοίαρχοι και για το νησί της Δονούσας αναφορικά με τη λιμενική υποδομή του. Ειδικότερα, μιλούν α. Για προέκταση και διαπλάτυνσή της ώστε να υπάρχει εναλλακτική θέση πρυμνοδέτησης με την πλώρη στους δυτικούς καιρούς, β. Για εκβάθυνση της λιμενολεκάνης στο ύψος του σταθμού της ΔΕΗ, γ. για τοποθέτηση και επισκευή προσκρουστήρων ενώ ζητούν δ. Και τον φωτισμό της προβλήτας.

Επίσης, η ΠΕΠΕΝ σημειώνει πως για το νησί της Δονούσας είναι απαραίτητη η προέκταση – κατασκευή λιμενοβραχίονα για την προστασία από τους νοτιοδυτικούς κυματισμούς.

Σε παρόμοιο μήκος κύματος κινούνται οι παρατηρήσεις των πλοιάρχων και για την Ηρακλειά. Συγκεκριμένα, η ΠΕΠΕΝ ζητά την τοποθέτηση προσκρουστήρων, ενώ επισημαίνει πως πρέπει “να απομακρυνθεί ο κινητός σταθμός παραγωγής νερού καθώς εμποδίζει τη μανούβρα του πλοίου”.

Θηρασιά

Αναφορικά με το μικρό νησί της Θηρασιάς, η ΠΕΠΕΝ είναι ξεκάθαρη πως η όποια προσέγγιση πλοίων είναι επισφαλής δεδομένων των συνθηκών. Συγκεκριμένα, οι πλοίαρχοι επανειλημμένως έχουν καταθέσει πως “κρίνεται επικίνδυνη η προσέγγιση μεγάλων πλοίων λόγω αδυναμίας αγκυροβολίας εξαιτίας του μεγάλου βάθους”. Στην έκθεση επισημαίνεται ρητά δε, πως, πρέπει να υλοποιηθεί έργο επέκτασης της προβλήτας προς βορά.

Ίος

Αρκετές παρατηρήσεις για προβλήματα κι ελλείψεις επισημαίνονται και για το λιμάνι της Ίου, καθώς το καλοκαίρι δε, αποτελεί προορισμό που υποδέχεται αρκετούς επιβάτες. Εκτός από την ανάγκη τοποθέτησης κι επισκευής των προσκρουστήρων, τα μέλη της ΠΕΠΕΝ σημειώνουν πως, πρέπει να γίνουν μία σειρά από παρεμβάσεις έργα. Συγκεκριμένα, πρέπει “να αφαιρεθεί η προεξέχουσα σιδηροδοκός στην προβλήτα ή να γίνει επικάλυψη της προβλήτας με τσιμέντο”. Επιπλέον, σημειώνουν την ανάγκη “διαπλάτυνσης και επιμήκυνσης της προβλήτας προς Βορά και προς Δυτικά έτσι ώστε να δημιουργηθεί νέα θέση πρόσδεσης με Δυτικό προσανατολισμό”. Τέλος, υπογραμμίζουν πως “κρίνεται αναγκαίο κατά τους θερινούς μήνες να τοποθετηθούν διαχωριστικά και σημαντήρες ώστε να οριοθετηθεί η περιοχή των λουόμενων για την αποφυγή ατυχημάτων”.

Κέα

Λιμενικό έργο ζητούν και για το νησί της Κέας με φόντο τις διαπιστώσεις της έκθεσής τους. Ειδικότερα παρατηρούν πως κρίνεται άκρως απαραίτητη “η επέκταση προβλήτα προς Βορά και προς Νότο” ενώ ζητούν επίσης “την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης”. Τέλος, τονίζουν απαραιτήτως και τις παρεμβάσεις στον λιμενοβραχίονα, εξηγώντας ότι πρέπει να υλοποιηθεί η επέκτασή του κατά 30 μέτρα το λιγότερο”.

Κουφονήσι

Σοβαρές ελλείψεις παρουσιάζει και η λιμενική ζώνη στο Κουφονήσι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης των πλοιάρχων – μελών της ΠΕΠΕΝ, καθώς το νησί δεν εξυπηρετεί μόνον τους κατοίκους του, αλλά κυρίως τους επισκέπτες της θερινής περιόδου.

Συγκεκριμένα, απαιτείται “άμεση εκβάθυνση της λιμενολεκάνης καθώς το πλοίο δυσκολεύεται στους ελιγμούς του”, ζητείται “επέκταση της προβλήτας στο ύψος του χερσαίου χώρου ώστε να αυξηθεί το εν λόγω τμήμα”, όπως ακόμη επισημαίνεται η ανάγκη “βελτίωσης φωτισμού του λιμένα που είναι σχεδόν ανύπαρκτος”. Παράλληλα, η ΠΕΠΕΝ αναφέρεται και στην ανάγκη τοποθέτησης προσκρουστήρων ενώ ζητά σαν έργο, “την προέκταση της προβλήτας προς το Νοτιοανατολικό τμήμα έτσι ώστε να δημιουργηθεί νέα θέση πρόσδεσης με βορειοανατολικό προσανατολισμό”.

Κύθνος

Στην ίδια λίστα περιλαμβάνονται παρατηρήσεις και για το λιμάνι της Κύθνου. Συγκεκριμένα, η ΠΕΠΕΝ αιτείται τη φωτοσήμανση της βραχονησίδας ΜΕΡΙΧΑΣ, ενώ τονίζει την ανάγκη της προστασίας του νέου προβλήτα από τον λιμενοβραχίονα (δυτικοί – νοτιοδυτικοί άνεμοι). Τέλος, υπογραμμίζει πως πρέπει να προωθηθούν εργασίες επισκευής των προσκρουστήρων όπως και της αίθουσας αναμονής των επιβατών καθώς και των κοινόχρηστων wc ενώ ξεκάθαρα επισημαίνει ως προϋπόθεση καλύτερης και ασφαλέστερης προσέγγισης των πλοίων, την εκβάθυνση του εσωτερικού λιμένα.

Μύκονος

Επιπλέον, ξεκάθαρες παρατηρήσεις αναφέρονται και για τα δύο λιμάνια της κοσμοπολίτικης Μυκόνου στο περιεχόμενο της ίδιας έκθεσης.

Ειδικότερα, για το νέο λιμάνι επισημαίνουν α. Την τοποθέτηση – επισκευή προσκρουστήρων, β. Την ενίσχυση φωτισμού προβλητών, γ. την ενίσχυση του κόκκινου φανού μεταξύ των θέσεων 6 και 7, δ. Τον χρωματισμό του πυργίσκου κόκκινου φανού και ε. την επισκευή όλων των θέσεων (σιδηροδοκών κι επικάλυψη αυτών). Τέλος, για το παλαιό λιμάνι εκτός από την τοποθέτηση προσκρουστήρων, οι πλοίαρχοι τονίζουν την αφαίρεση του εξωτερικού κίονα πρόσδεσης στη θέση 4 (μεγάλος μόλος).

Νάξος

Σημαντικές ελλείψεις καταγράφουν οι πλοίαρχοι και για το λιμάνι της Νάξου, για τη βελτίωση του οποίου μετρούν έξι παρατηρήσεις ενώ επισημαίνουν και τις αναπάντητες ανάγκες με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών.

Αναλυτικά, κρίνουν επιβεβλημένη την εκβάθυνση της περιοχής πέριξ των θέσεων 3,4 και 5 στην είσοδο της μαρίνας, ενώ ζητούν και την αντικατάσταση ή και επισκευή των προσκρουστήρων. Ειδικότερα σε επίπεδο έργων προτείνουν τη διαπλάτυνση – επιμήκυνση της προβλήτας για την υποδοχή μεγαλύτερου πλοίου, ενώ για θέματα ασφάλειας, υπογραμμίζουν και την ανάγκη φωτοσήμανσης του υφάλου ΦΡΟΥΡΟΣ έξω από το λιμάνι.

Επιπλέον, απαιτούν “την αύξηση της εμβέλειας του φανού ΑΜΑΡΙΔΕΣ, όπως ακόμη την ανύψωση της εστίας κόκκινου φανού κυματοθραύστη καθώς τις βραδινές ώρες είναι δυσδιάκριτος λόγω ταύτισής του με τα φώτα της πόλης η αύξηση της φωτοβολίας του”. Τέλος, κρίνουν σοβαρή έλλειψη την απουσία κλειστής κλιματιζόμενης αίθουσας αναμονής επιβατών, την οποία και ζητούν να κατασκευαστεί.

Πάρος

Ηπιότερες παρεμβάσεις επισημαίνουν και για το λιμάνι της Πάρου, αφού εκτός από τους προσκρουστήρες και την ανάγκη τοποθέτησης νέων, επισημαίνουν κυρίως την ανάγκη εκβάθυνσης πέριξ των θέσεων 4 έως 8, ενώ ζητούν και τη διάλυση του υφάλου ΣΠΙΘΑ και την απόσυρση της σημαδούρας. Τέλος, αναφέρουν παρομοίως με το λιμάνι της Νάξου ότι πρέπει να κατασκευαστεί κλειστή κλιματιζόμενη αίθουσα αναμονής επιβατών και προτείνουν “οι μπίντες μεταξύ των θέσεων 6 ως 8 να γίνουν χωνευτές ώστε τα πλοία να μπορούν να προσδένουν και συγχρόνως να γίνεται χρήση όλων των καταπελτών των μεγάλων πλοίων”.

Σαντορίνη

Στην λίστα των λιμανιών με τις μεγάλες ελλείψεις συμπεριλαμβάνεται και το λιμάνι της Σαντορίνης, το οποίο πλέον δέχεται σημαντικές παρεμβάσεις, μετά τα γεγονότα του καλοκαιριού και την καθίζησή του.

Πιο αναλυτικά η ΠΕΠΕΝ διαπιστώνει προβλήματα στους προσκρουστήρες στις θέσεις ΚΑΜΑΡΕΣ, ΚΑΤΟΥΝΙ και ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ, ενώ ζητά τη συντήρηση των προβλητών με επίστρωση τσιμέντου – ασφάλτου. Παράλληλα, τονίζει την ανάγκη αποκατάστασης της υποθαλάσσιας ζημιάς στις προβλήτες, όπως ακόμη τη συντήρηση και αποκατάσταση των ζημιών σε προβλήτες που εξυπηρετούν επικίνδυνα φορτία.

Στις μεγάλες ελλείψεις οι πλοίαρχοι αναφέρουν και τη μία διαθέσιμη θέση προς χρήση για πλοία, με αποτέλεσμα το σοβαρό πρόβλημα των καθυστερήσεων σε τυχόν ταυτόχρονες αφιξοαναχωρήσεις.

Άλλο σοβαρό ζήτημα για τη Σαντορίνη είναι και η ιδιαιτερότητα του βυθού της, καθώς όπως επισημαίνουν οι πλοίαρχοι δεν είναι ασφαλής η παραμονή των πλοίων. Τέλος, διαπιστώνουν πως υπάρχει μεγάλο ύψος αποθαλασσιάς με δυτικούς και νοτιοδυτικούς ανέμους, με αποτέλεσμα την υπερπήδηση του κυματισμού στον προβλήτα ενώ σημειώνουν ως ανάγκη την αποκατάσταση ζημιών και την παράδοση σε λειτουργία όλων των θέσεων πρυμνοδέτησης.

Σύρος

Πιο ήπιες παρεμβάσεις ζητά η ΠΕΠΕΝ για το ασφαλές λιμάνι της Σύρου, σύμφωνα με τις διαπιστώσεις των πλοιάρχων. Ειδικότερα, τονίζουν ως απαραίτητες βελτιωτικές ενέργειες τις ακόλουθες παρεμβάσεις: α. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης από το ύψος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου ως και την Πυροσβεστική και από τη θέση ΒΗΧΟΣ ως και τη θέση του ξενοδοχείου ΕΡΜΗΣ σε απόσταση έως 30 μέτρα από την προβλήτα (θέσεις 3,4 και 5). Σύμφωνα με όσα εξηγούν “σε πολλά σημεία της λιμενολεκάνης το βάθος έχει ελαττωθεί με αποτέλεσμα να δυσχεραίνονται οι χειρισμοί των πλοίων με μεγάλο βύθισμα”. Επίσης, στην έκθεση αναφέρεται πως “δεν διατίθεται θέση πρυμνοπλαγιοδέτησης για ασφαλή παραμονή πλοίου όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες”.

Επιπλέον, η ΠΕΠΕΝ ζητά την επισκευή προσκρουστήρων ενώ κρίνει χρήσιμη απόφαση “την αφαίρεση κίονα πρόσδεσης μεταξύ των θέσεων 2 και 3 και την ενοποίησή τους”.

Τήνος

Παρεμβάσεις ζητούν και για το λιμάνι της Τήνου. Συγκεκριμένα στη νέα θέση ζητείται η επισκευή των προσκρουστήρων, η απομάκρυνση του υπό κατασκευή λιμενοβραχίονα (νότιο τμήμα) και ο χρωματισμός του πλωτού σημαντήρα πράσινου φανού όπως και η ενίσχυση της φωτοβολίας.

Τέλος στην παλαιά θέση, ζητείται επιπλέον και κατά κύριο λόγο η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης προς νοτιοανατολικά πέριξ της προβλήτας και πέριξ εσωτερικά του κυματοθραύστη.

Φολέγανδρος

Τέλος, απογοητευτική είναι η παρατήρηση για το λιμάνι της Φολεγάνδρου, καθώς χαρακτηρίζεται ως το πιο επικίνδυνο της Ελλάδος. Αυτούσια η σχετική παρατήρηση στην έκθεση των πλοιάρχων έχει ως εξής: “Ίσως το πιο επικίνδυνο λιμάνι της χώρας. Απαραίτητη η φωτοσήμανση των βραχονησίδων ΠΟΛΥΟ-ΞΕΡΕΣ-ΔΥΟ ΑΔΕΛΦΙΑ και του Ακ.ΛΑΤΙΝΗ καθιστά επικίνδυνη είσοδο και έξοδο πλοίων. Επέκταση προβλήτα προς ανατολικούς προσκρουστήρες, σκιάδες, wc κι εκβάθυνση”.

Πηγή: koinignomi.gr

By Published On: 20 Αυγούστου, 2019 07:25Categories: Μήλος Ειδήσεις

Σχετικά άρθρα:

Διαβάστε περισσότερα