afroditi milou iaponia2

Ιστορικά στοιχεία από την προσωρινή μετακόμιση του αγάλματος της Αφροδίτης της Μήλου από την Γαλλία και το Μουσείο του Λούβρου στην Ιαπωνία καταγράφει το ελληνοϊαπωνικό greecejapan.com με αφορμή την 5η Αυγούστου 2019, ημερομηνία που συμπληρώθηκαν 55 χρόνια από το γεγονός αυτό.

Στις 5 Αυγούστου του 1964 οι συντηρητές του Μουσείου του Λούβρου «φρέσκαραν» την Αφροδίτη της Μήλου για να πάρει ξανά τη θέση της στους εκθεσιακούς χώρους του παρισινού μουσείου. Μόλις είχε επιστρέψει την προηγούμενη μέρα (4/8), έπειτα από ένα πολύμηνο και μακρινό ταξίδι στην Ιαπωνία.

Το 1964 ήταν η χρονιά που η Ιαπωνία διοργάνωνε τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες στην ιστορία της. Το «Tόκιο 1964» ήταν κάτι παραπάνω από μια ακόμη  διοργάνωση του μεγαλύτερου αθλητικού γεγονότος του πλανήτη. Ήταν το σύμβολο της ανοικοδόμησης της κατεστραμμένης από τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο Ιαπωνίας. Οι Αγώνες της 18ης Ολυμπιάδας άνοιγαν τις πόρτες για να βγει ξανά στον κόσμο η Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου και ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να ανακτήσει ο ιαπωνικός λαός τη χαμένη υπερηφάνεια του και την αισιοδοξία του για ένα καλύτερο μέλλον. Σκοπός της Ιαπωνίας ήταν το «Tόκιο 1964» να αφήσει ένα ξεχωριστό αποτύπωμα στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων. Ανάμεσα στις δράσεις για την επίτευξη του ήταν η διοργάνωση σημαντικών πολιτιστικών εκδηλώσεων και σε αυτό το πλαίσιο αποφασίστηκε με τη σύμφωνη γνώμη της Γαλλίας η διοργάνωση έκθεσης με την Αφροδίτη της Μήλου. Το πράσινο φως δόθηκε από το φημισμένο Γάλλο συγγραφέα Αντρέ Μαρλό, τότε Υπουργό Πολιτισμού της Γαλλίας, που παρέκαμψε τις σφροδρές αντιδράσεις μεγάλης μερίδας του γαλλικού κοινού αλλά και των συντηρητών και αρχαιολόγων που προειδοποιούσαν για τους κινδύνους ενός τέτοιου εγχειρήματος.

afroditi milou iaponia1

Τελικά το ιαπωνικό κοινό είχε την ανεπανάληπτη ευκαιρία να θαυμάσει στην Ιαπωνία τον ανεκτίμητο ελληνικό πολιτιστικό θησαυρό για τρεις μήνες. Από τις 8 Απριλίου μέχρι τις 15 Μαΐου 1964 στο Εθνικό Μουσείο Δυτικής Τέχνης στο Ουένο του Τόκιο (όπου το επισκέφτηκαν 831.198 άτομα) και από τις 21 Μαΐου μέχρι τις 25 Ιουνίου 1964 στο Μουσείο Τέχνης του Κιότο.

Αργότερα, όταν είχε γυρίσει πια στη Γαλλία η Αφροδίτη της Μήλου, ο Αντρέ Μαρλώ απαντώντας σε σχετική ερώτηση υποστήριζε ενώπιον του γαλλικού Κοινοβουλίου τα εξής:«Είναι ίσως ενοχλητικό το να στέλνει κανείς την Αφροδίτη της Μήλου στο Τόκιο, αλλά, στο κάτω κάτω της γραφής, αν κερδίσαμε ένα χρυσό μετάλλιο την τελευταία ημέρα των Ολυμπιακών Αγώνων, κερδίσαμε σίγουρα ένα διαμαντένιο μετάλλιο επί τρεις μήνες. Και τούτο, επειδή βέβαια τέσσερα εκατομμύρια Ιαπώνων πήγαν να δουν τη γαλλική σημαία πίσω απ’ αυτό το άγαλμα!» (εφ. Καθημερινή) (σσ. GreeceJapan.com: o πραγματικός αριθμός των επισκεπτών ήταν πιο μικρός).

Και όπως τελικά αποδείχθηκε, η γαλλική σημαία ήταν πανταχού παρούσα και η Αφροδίτη της Μήλου συνδέθηκε περισσότερο με τη Γαλλία παρά με την Ελλάδα, τη χώρα καταγωγής της.

Στις φωτογραφίες:

Ένα παράδειγμα στην παραπάνω φωτογραφία, στο φάκελο με τις καρτ ποστάλ που πωλούνταν στα καταστήματα των δύο Μουσείων.

Το απόκομμα από την εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, φύλλο της 6/8/1964, με τίτλο «Η Αφροδίτη της Μήλου επέστρεψε στο Μουσείο του Λούβρου»:

greecejapan.com