Δήμος Μήλου

Τα πρόσφατα αλλά και των προηγούμενων ετών επίσημα στοιχεία αφίξεων αλλά, κυρίως, εσόδων, που καταγράφηκαν στη Μήλο αποτελούν την πλέον αδιάψευστη απόδειξη του βαθμού επιτυχίας προσέγγισης του ποσοτικού και του ποιοτικού στόχου του Δήμου στον τομέα του Τουρισμού.

Το δίπολο «ποιότητα και ασφάλεια» αποτέλεσε διαχρονικά τον βασικό κορμό της επικοινωνιακής στρατηγικής του Δήμου Μήλου για την τουριστική προβολή του νησιού.

Ταυτόχρονα, η παγκόσμια υγειονομική συγκυρία έδωσε και ένα νέο μήνυμα. Ανέδειξε με πιο επιτακτικό τρόπο την ανάγκη προσφυγής σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού που, σε αυτή τη συγκυρία, εξυπηρέτησαν δύο στόχους: Αφενός τη διασπορά στο χώρο και στο χρόνο και αφετέρου την επαφή με τη φύση και με όσα η ίδια προσφέρει στον επισκέπτη.

Στη διάρκεια της πανδημίας η Μήλος ανέδειξε την εμβολιαστική κάλυψη με ρεπορτάζ ακόμα και από διεθνή δίκτυα ως πρώτιστο κίνητρο πραγματοποίησης ενός ταξιδιού και, εκ του αποτελέσματος, απέδειξε ότι αποτελεί πλέον παγκόσμιο προορισμό, πράγμα που φάνηκε τόσο από τις προτιμήσεις μεγάλων οίκων μόδας για φωτογράφιση ( Dior, Luis Vuitton) όσο και από τις επιλογές διασήμων (Justin Bieber) που την επέλεξαν ως τόπο διακοπών, αναμεταδίδοντας εικόνες και περιγραφές του νησιού στα εκατομμύρια των ακολούθων τους σε όλο τον κόσμο όσο και το γεγονός ότι ψηφίσθηκε ως το καλύτερο νησί για το 2021 σύμφωνα με το Travel and Leisure.

Η στρατηγική του Δήμου Μήλου, συνεπώς, εναρμονίσθηκε πλήρως με τις επιταγές των καιρών που επιβάλουν, πέρα από την προβολή των σημαντικών στοιχείων του τουριστικού προϊόντος κάθε περιοχής, την ανάδειξη της υγειονομικής θωράκισης που αποτελεί στην εποχή μας βασικό κίνητρο για την πραγματοποίηση ενός ταξιδιού. Χαρακτηριστικά τα εκτενή επιτόπια ρεπορτάζ του BBC και του ιαπωνικού ΝΗΚ.Η στροφή στις εναλλακτικές μορφές αποτέλεσε επίσης κύριο ζητούμενο που εξυπηρετεί και τον ποιοτικό στόχο αλλά και το βασικό για την εποχή ζητούμενο της επέκτασης στο χώρο και στο χρόνο. Και αυτό αναγνωρίστηκε τόσο από διεθνή Μέσα όσο και από κριτικές των ίδιων των επισκεπτών του νησιού. Σταχυολογούμε μερικά από αυτά:

- Σύμφωνα με τις κριτικές και αξιολογήσεις εκατομμυρίων χρηστών που συνέλεξε η μεγαλύτερη ταξιδιωτική πλατφόρμα στον κόσμο, Tripadvisor, κατά το δωδεκάμηνο Ιανουάριος – Δεκέμβριος 2021, και ανακοίνωσε στο πλαίσιο των Travellers’ Choice Awards για το 2022 στην ευρωπαϊκή κατάταξη περιλαμβάνονται η παραλία Κλέφτικο στη Μήλο (6η θέση), η παραλία Σαρακίνικο στη Μήλο (16η θέση) και η παραλία Φαλάσαρνα (21η θέση).

- Τις ομορφότερες παραλίες της Ελλάδας ανέδειξαν οι αναγνώστες της βρετανικής εφημερίδας Guardian, με τις περιγραφές τους να περιλαμβάνουν εντυπωσιασμό, αλλά ακόμα και συγκίνηση για τα ελληνικά τοπία. Στο σχετικό ρεπορτάζ ξεχωρίζει από τις Κυκλάδες η Μήλος που, όπως φάνηκε από το αποτέλεσμα, συγκίνησε τους αναγνώστες της σημαντικής βρετανικής εφημερίδας.

- Η Μήλος είναι το μοναδικό νησί των Κυκλάδων που εντάσσεται στην ετήσια λίστα με τα πέντε καλύτερα ελληνικά νησιά εναλλακτικού τουρισμού για το 2023. Αυτό ανακοίνωσε μετά την ολοκλήρωση της έκθεσης τουρισμού στην Ουτρέχτη το Griekenland.net, η δημοφιλέστερη ταξιδιωτική ιστοσελίδα της Ολλανδίας για διακοπές στην Ελλάδα, που έχει εκατομμύρια αναγνώστες.

- Η Μήλος όμως παρουσιάζεται και ως τόπος για μόνιμη εγκατάσταση συνταξιούχων σύμφωνα με το International Living που δημοσιεύει τον Annual Global Retirement Index, με τα καλύτερα μέρη για να συνταξιοδοτηθεί κανείς, στα οποία περιλαμβάνονται και περιοχές της Ελλάδας.

- Ιδανικός νησιωτικός προορισμός αναγνωρίζεται η Μήλος από το δημοφιλές, κυρίως στους νέους, παγκόσμιο δίκτυο Tik Tok. Όπως πρόσφατα δημοσιεύθηκε, η δημοφιλέστερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης και φιλοξενίας βίντεο, μελέτησε και ανέδειξε τάσεις που προκύπτουν μέσα από όσα μοιράζονται και ανεβάζουν οι εκατομμύρια χρήστες του. Και η Μήλος ήταν το μοναδικό ελληνικό νησί που ξεχώρισε.

- Αλλά και οι Γερμανοί «ανακαλύπτουν» τη Μήλο: Σύμφωνα με την ηλεκτρονική έκδοση της DW «η λαχτάρα για χαλαρωτικές διακοπές ή ένα συναρπαστικό ταξίδι πιθανώς δεν ήταν ποτέ τόσο μεγάλη όσο φέτος. Μόλις δοθεί ξανά η ελευθερία ταξιδιού, οι άνθρωποι θα ταξιδέψουν στον κόσμο», λέει χαρακτηριστικά η Αννίκα Χουνκεμόλερ από την ιστοσελίδα ταξιδιωτικών προσφορών στη Γερμανία urlaubsguru.de. Σε δημοσκόπηση που πραγματοποίησε μάλιστα πρόσφατα η ιστοσελίδα ανάμεσα στους χρήστες του Instagram, μετά τη Γερμανία για εσωτερικό τουρισμό η Ελλάδα είχε υψηλή ζήτηση για τη φετινή χρονιά τόσο για τα νησιά της όσο και για την ενδοχώρα, με συνδυασμό περιηγήσεων και παραλίας και με αγαπημένο για τους Γερμανούς προορισμό , ανάμεσα σε άλλους, τη Μήλο.

- Το CNN Travel κατάρτισε λίστα με τους 21 κορυφαίους προορισμούς για τη νέα χρονιά και για τη Μήλο αναφέρει χαρακτηριστικά ότι πρόκειται για «παιδική χαρά» παραλιών, καθώς το νησί διαθέτει τουλάχιστον δύο διαφορετικές επιλογές για κάθε ημέρα του μήνα!

- Στις πέντε ηπείρους ταξίδεψε η Μήλος με τα φτερά της United Airlines, της 3ης μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρίας σε αριθμό σκαφών στο κόσμο. Η Αμερικάνικη εταιρία, στο άρθρο της, στο περιοδικό που μοιράζει στα 800 και πλέον επιβατικά αεροσκάφη της, αναφέρει : «Με είχε μαγέψει η απαράμιλλη ομορφιά της Μήλου και το σχετικά χαμηλό προφίλ της. Τα πλοία μπορεί να είναι ένας πιο δημοφιλής τρόπος για να φτάσετε στις Κυκλάδες. Στη Μήλο μπορώ να φτάσω με 20λεπτη πτήση και όχι με 4 ώρες στο καράβι.» Η αρθρογράφος γοητευμένη με τη Μήλο κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην τοπική κουζίνα και τα προϊόντα , τις παραλίες, αλλά και την απαράμιλλη φιλοξενία των κατοίκων του νησιού

- Μετά τη παγκόσμια πρωτιά της Μήλου ως το καλύτερο νησί για το 2022 αλλά και το εξώφυλλο του οίκου μόδας Dior στο ομώνυμο έντυπο με τίτλο «From Dior to Greece», το δημοφιλές blog handluggageonly.co.uk ,με πάνω από 1εκ followers στα social media αναφέρεται στη Μηλο.

- Το εγκυρότερο βρετανικό ταξιδιωτικό περιοδικό, Conde Nast Traveller στη διαδικτυακή του έκδοση δημοσιεύει τρία άρθρα: το ένα για τα value for Money Νησιά για το καλοκαίρι 2021 όπου χαρακτηρίζει τη Μήλο ως "το νησί της απόλυτης ομορφιάς". Με ένα άλλο άρθρο συνεχίζει, υμνώντας τη Μήλο και κάνοντας ειδική αναφορά στις εβδομήντα παραλίες του νησιού, μέσα απο το δημοσίευμά του με τίτλο "the best Greek islands to visit in 2021" .

- Μαγεμένη απο την Μήλο, η ειδική συντάκτρια για θέματα γαστρονομίας του περιοδικού Tabitha Joyce ανεβάζει μια Video-PostCard απο το πρόσφατο ταξίδι της στο νησί.

- Μετά τη παγκόσμια πρωτιά της Μήλου ως το καλύτερο νησί για το 2022 αλλά και το εξώφυλλο του οίκου μόδας Dior στο ομώνυμο έντυπο με τίτλο «From Dior to Greece», το δημοφιλές blog handluggageonly.co.uk ,με πάνω από 1εκ followers στα social media αναφέρεται στη Μηλο.

- Το εγκυρότερο βρετανικό ταξιδιωτικό περιοδικό , Conde Nast Traveller στη διαδικτυακή του έκδοση δημοσιεύει τρία άρθρα: το ένα για τα value for Money Νησιά για το καλοκαίρι 2021 όπου χαρακτηρίζει τη Μήλο ως "το νησί της απόλυτης ομορφιάς". Με ένα άλλο άρθρο συνεχίζει, υμνώντας τη Μήλο και κάνοντας ειδική αναφορά στις εβδομήντα παραλίες του νησιού, μέσα απο το δημοσίευμά του με τίτλο "the best Greek islands to visit in 2021". Τέλος, μαγεμένη απο την Μήλο, η ειδική συντάκτρια για θέματα γαστρονομίας του περιοδικού Tabitha Joyce ανεβάζει μια Video-PostCard απο το πρόσφατο ταξίδι της στο νησί.

- Μετά τη διάκριση στο Conde Nast Τraveller, οι παραλίες Κλέφτικο και Σαρακίνικο της Μήλου επιλέχθηκαν και από τα Travellers' Choice Awards της Tripadvisor ανάμεσα στις καλύτερες του κόσμου και της Ευρώπης, για το 2021.

- Αλλά και οι Γερμανοί «ανακαλύπτουν» τη Μήλο: Σύμφωνα με την ηλεκτρονική έκδοση της DW «η λαχτάρα για χαλαρωτικές διακοπές ή ένα συναρπαστικό ταξίδι πιθανώς δεν ήταν ποτέ τόσο μεγάλη όσο φέτος. Μόλις δοθεί ξανά η ελευθερία ταξιδιού, οι άνθρωποι θα ταξιδέψουν στον κόσμο», λέει χαρακτηριστικά η Αννίκα Χουνκεμόλερ από την ιστοσελίδα ταξιδιωτικών προσφορών στη Γερμανία urlaubsguru.de. Σε δημοσκόπηση που πραγματοποίησε μάλιστα πρόσφατα η ιστοσελίδα ανάμεσα στους χρήστες του Instagram, μετά τη Γερμανία για εσωτερικό τουρισμό η Ελλάδα είχε υψηλή ζήτηση για τη φετινή χρονιά τόσο για τα νησιά της όσο και για την ενδοχώρα, με συνδυασμό περιηγήσεων και παραλίας και με αγαπημένο για τους Γερμανούς προορισμό , ανάμεσα σε άλλους, τη Μήλο.

- Το CNN Travel κατάρτισε λίστα με τους 21 κορυφαίους προορισμούς για τη νέα χρονιά και για τη Μήλο αναφέρει χαρακτηριστικά ότι πρόκειται για «παιδική χαρά» παραλιών, καθώς το νησί διαθέτει τουλάχιστον δύο διαφορετικές επιλογές για κάθε ημέρα του μήνα!

- Μετά το «μπαράζ» των θετικών δημοσιευμάτων, η Μήλος σημείωσε μια ακόμα επιτυχία προσεγγίζοντας δυναμικά και την αγορά της Άπω Ανατολής. Φιλοξενώντας αποστολή της δημόσιας τηλεόρασης της Ιαπωνίας ΝΗΚ , ο Δήμος του νησιού φρόντισε να συνδυάσει την ανάδειξη των μοναδικών τοπίων με την εμβολιαστική διαδικασία που προχωράει με ταχείς ρυθμούς εκπέμποντας μήνυμα ασφάλειας για τους επισκέπτες. Την ίδια στιγμή Vloggers απο την Ασία ανέβασαν stories και από το νησί αποδεικνύοντας έτσι πως η Μήλος έχει γίνει trendy προορισμός και εκτός Ευρώπης.

- Σε άρθρο το περιοδικό Newsweek κατατάσσει τις παραλίες της Μήλου στις 30 πιο δημοφιλείς του κόσμου , ενώ το πλέον ειδικό για διακοπές περιοδικό Conde Nast (Middle East Edition), στην ειδική ηλεκτρονική του έκδοση για τη Μέση Ανατολή ,συμπεριλαμβάνει το Κλήμα στα ωραιότερα χωριά της Ελλάδας.

- Αναφορά για τη Μηλο έχουν και οι Times του Λονδίνου, σε ένα εκτενές άρθρο που αφορά την Ελλάδα, προτρέποντας τους αναγνώστες να επισκεφτούν την ηφαιστειακή Μήλο, γεμάτη με ιριδίζουσες θαλάσσιες σπηλιές και να απολαύσουν τις θερμές πηγές. 

- Στα πιο συναρπαστικά φυσικά παράκτια θαύματα του κόσμου συμπεριλαμβάνει τη Μήλο η δημοφιλής βρετανική εφημερίδα Daily Mail στην ηλεκτρονική της έκδοση.

- Η Μήλος παρουσιάζεται από το γερμανικό περιοδικό GEO ως νησί με σχήμα πετάλου με λαμπερά κόκκινα βράχια , ιαματικές πηγές και με τους ιδιαίτερους σχηματισμούς των βράχων που την καθιστούν μοναδική.

- H Vogue Greece του περασμένου Σεπτεμβρίου παρουσιάζει τη Μήλο ως «φωτεινή και αισιόδοξη όσο το ξημέρωμα της πανέμορφης Μήλου» που κοσμεί το εξώφυλλό της.

- Τέλος, «για τις καλύτερες αναμνήσεις διακοπών» προτείνουν τη Μήλο περιοδικά του Βελγίου και της Ολλανδίας στις ηλεκτρονικές του εκδόσεις.

Σταθερά προσανατολισμένος στην ανάδειξη των θεματικών εκείνων πεδίων που προσφέρονται τόσο για την ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού μίγματος όσο και για την επέκταση της εισροής επισκεπτών στο χρόνο παραμένει ο στρατηγικός σχεδιασμός της Μήλου, όπως έχει διαφανεί από τις πρόσφατες προωθητικές δράσεις τόσο του Δήμου όσο και των επαγγελματιών του νησιού.

Η πρώτη επιτυχημένη προσπάθεια ήταν ,λίγο πριν την εκπνοή του περασμένου χρόνου, με την παρουσίαση της Μήλου ως προορισμού γαμήλιου τουρισμού σε εκδήλωση στην πρεσβευτική κατοικία στο Λονδίνο. Η συνέχεια δόθηκε στην αξιοποίηση των γνωριμιών με τους κυριότερους ταξιδιωτικούς οργανισμούς που παραβρέθηκαν στην παρουσίαση και είναι εξειδικευμένοι στο αντικείμενο και συγκεκριμένα Olympic Holidays, Sailing Holidays, Planet weddings, chic locations, Cyplon holidays και επαγγελματιών που ειδικεύονται σε ειδικές μορφές τουρισμού όπως το Charitable Travel, αλλά και συντακτών εξειδικευμένων περιοδικών (TTG, Weddings & honeymoons). Η επιλογή της συγκεκριμένης προωθητικής δράσης δεν έγινε τυχαία. Υπενθυμίζεται ότι τα καλύτερα Ελληνικά νησιά για γαμήλιο ταξίδι είχε παρουσιάσει η ταξιδιωτική εταιρία Stasher, αξιολογώντας καθένα από αυτά βάσει 100 παραγόντων που καθιστούν την εμπειρία ενός γαμήλιου ταξιδιού αξιομνημόνευτη, όπως η ποιότητα των εστιατορίων, τα πολυτελή καταλύματα, οι φιλικές ατραξιόν για τα ζευγάρια, οι παραλίες και οι καιρικές συνθήκες. Σύμφωνα με αυτή την αξιολόγηση, η Μήλος ήταν η τρίτη , μετά την Κρήτη και την Κάρπαθο, καλύτερη επιλογή για ταξίδια νεόνυμφων, με σκορ 74/100. Διαθέτει ποιοτικά day spa (100/100) και παραλίες που αξίζει να φωτογραφηθούν για το Instagram (91/100), όμως οι θερμοκρασίες στο νησί είναι ελαφρώς πιο χαμηλές από των προηγούμενων στην κατάταξη (21,9 βαθμοί Κελσίου).

Πέρα όμως από τον γαμήλιο τουρισμό, η Μήλος φρόντισε να αναδείξει και τον γαστρονομικό της πλούτο σε ειδική παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε στο Kitchen Milano στο κέντρο της πόλης της Λομβαρδίας. Ο στρατηγικός προσανατολισμός της Μήλου εξακολουθεί να παραμείνει σταθερός στην ανάδειξη των θεματικών εκείνων πεδίων που προσφέρονται τόσο για την ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού μίγματος όσο και για την επέκταση της εισροής επισκεπτών στο χρόνο για την αποφυγή φαινομένων υπερσυγκεντρώσεων που είναι δυνατόν να πλήξουν τη φήμη του επιπέδου υπηρεσιών του νησιού.

Με την έννοια αυτή, συνεχίζουμε την πορεία αξιοποίησης προωθητικών δράσεων που στοχεύουν στην ανάδειξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού που, πέρα από τον γαμήλιο και τον γαστρονομικό τουρισμό έδωσε έμφαση και στον αεροπορικό τουρισμό. Ειδικά για τον τελευταίο, σημειώθηκε πρόοδος μετά τις εποικοδομητικές επαφές με την κεντρική κυβέρνηση για την ένταξη της Μήλου στο πιλοτικό πρόγραμμα μαζί με την Αστυπάλαια και το Καστελόριζο. Ακόμα και στις επιδόσεις των εμπορικών πτήσεων υπήρξε πρόοδος, ωστόσο αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι η προσπάθεια για τη διατήρηση του καθεστώτος των εκτός ωραρίου πτήσεων μικρών αεροσκαφών με ταυτόχρονη ενίσχυση και του προσωπικού του αεροδρομίου. Ήδη, σύμφωνα με στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας , στο διάστημα Ιανουαρίου- Μαϊου 2022, στο αεροδρόμιο της Μήλου πραγματοποιήθηκαν 204 πτήσεις με 2884 επιβάτες, κοντά στις επιδόσεις της Νάξου που δέχθηκε 248 αεροσκάφη με 3.887 επιβάτες, ενώ στη Σύρο προσγειώθηκαν 76 αεροσκάφη με 824 επιβάτες. 

Οι προσπάθειες του Δήμου επικεντρώθηκαν και σε άλλους τομείς: 

- Remote working. Σε συνέχεια σχετικά με τη συνεργασία μας με το παγκόσμιο δίκτυο των Ελλήνων και Φιλελλήλων του εξωτερικού (Global Hellenic Diaspora) που αριθμεί χιλιάδες μέλη σε όλο τον κόσμο, παρουσιάσαμε σε ειδική τηλεδιάσκεψη στον επικεφαλής της οργάνωσης κύριο Αναστάσιο Μίχο, γιατρό εγκατεστημένο στη Στοκχόλμη, τις δυνατότητες που προσφέρει το νησί ακόμα και για το remote working το οποίο τον ενδιαφέρει ιδιαίτερα. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα μέλη της οργάνωσης σε αντίθεση με άλλες κατηγορίες επισκεπτών επιζητούν να γνωρίσουν τους τόπους που επισκέπτονται και να αποκτήσουν βιώματα για την ιστορία και τα λοιπά ενδιαφέροντα. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία, πέρα από την εξυπηρέτηση των βιωματικών στοιχείων που μας ενδιαφέρουν για το νησί, έχει και το πλεονέκτημα ότι αφορά Έλληνες του εξωτερικού που, σε αντίθεση με τους κατοικούντες στην Ελλάδα, έχουν υψηλά εισοδήματα και, λόγω καταγωγής, είναι πιο εύκολα προσβάσιμοι. Παράλληλα, οι ίδιοι, έχοντας ένα κύκλο φίλων της Ελλάδας σε κάθε χώρα όπου δραστηριοποιούνται επαγγελματικά, μπορούν να διαδώσουν τη φήμη ενός προορισμού με διασφαλισμένη επιτυχία πειθούς.

Άλλοι τομείς που δίνουμε έμφαση: 

- Ψηφιακοί Νομάδες που συμβάλουν στην αύξηση του μέσου όρου παραμονής.

- Τουρισμό υπαίθρου που εξειδικεύεται στον οικοτουρισμό, τον αγροτουρισμό, τον περιηγητικό-πεζοπορικό, τον αναρριχητικό με διαδρομές σε Βάνι και Χάλακα ακόμα και τον οινοτουρισμό και τον γεωτουρισμό καθώς και ο αθλητικός τουρισμός που συνδέεται επίσης με δραστηριότητες στη φύση.

Και βέβαια, όλα τα παραπάνω δεν ήταν τα μόνα που αποθέωσαν τη Μήλο. Η φήμη της ταξίδεψε από το Μεξικό μέχρι τις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Αυστραλία, ενώ καθημερινά είναι τα δημοσιεύματα σε όλο τον κόσμο και, φυσικά, στην Ελλάδα που εξυμνούν και αναδεικνύουν τις απεριόριστες δυνατότητες που παρέχει το νησί στους επισκέπτες του. Η προσπάθεια συνεχίζεται και τα αποτελέσματα είναι καθημερινά ορατά. Και όλα αυτά, χάρη και στην εξαιρετική συνεργασία με τους επαγγελματίες του νησιού τους οποίους ευχαριστούμε για τη συμβολή τους αλλά και για το υψηλό των υπηρεσιών που προσφέρουν και αναδεικνύουν το νησί μας ως ένα προορισμό με αξιώσεις να κατακτήσει τους επισκέπτες με ποιοτικά ενδιαφέροντα.

Ο Δήμος φρόντισε να πλαισιώσει την αναπτυξιακή προσπάθεια με σειρά έργων και υπηρεσιών, όπως το γραφείο τουριστικών πληροφοριών στον Αδάμαντα, οι οθόνες πληροφόρησης στο αεροδρόμιο και το λιμάνι, ο πίνακας ανακοινώσεων των δρομολογίων πλοίων, η έκδοση τουριστικού χάρτη του νησιού και ο επανασχεδιασμός της τουριστικής ιστοσελίδας του δήμου κ.α.

Παρακολουθούμε τις εξελίξεις, προσαρμοζόμαστε στη ζήτηση και φροντίζουμε έγκαιρα με δράσεις, πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις μας να επιβεβαιώνουμε στην πράξη την καταξίωση της Μήλου με την ένταξή της στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.