Το σχολείο καθορίζει το μέλλον των παιδιών; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν θετικά τις επιδόσεις των παιδιών στο σχολείο; Ποιο είναι το μέλλον ενός κακού μαθητή; Ένας καλός μαθητής μπορεί να αποτύχει στον επαγγελματικό του προσανατολισμό;

Δεν είναι παράλογο – ζώντας σε μια τόσο ανταγωνιστική κοινωνία, στην οποία κάθε μέρα οι απαιτήσεις αυξάνονται και η επιβίωση του καθενός εξαρτάται από το σύνολο των δεξιοτήτων, των γνώσεων και των ικανοτήτων του – οι επιδόσεις των παιδιών στο σχολείο να είναι πηγή αστείρευτου άγχους για τους γονείς. Και αυτό, βέβαια, γιατί στο νου των περισσότερων γονιών η καλή πορεία των παιδιών στο σχολείο και η άριστη επίδοση τους αποτελούν κριτήριο και απαραίτητη προϋπόθεση για την επαγγελματική και την οικονομική τους αποκατάσταση. Η πραγματικότητα όμως κάποιες φορές είναι διαφορετική. Η επιτυχία και η ευτυχία δεν εξασφαλίζονται από τις ακαδημαϊκές γνώσεις, αλλά από την καλή ψυχική υγεία και τη συναισθηματική ισορροπία. Την επόμενη φορά, λοιπόν, που θα θελήσετε να γκρινιάξετε, να επιπλήξετε και να υπενθυμίσετε στο παιδί σας πόσο σας απογοητεύει με τη βαθμολογία του, ίσως θα έπρεπε να το σκεφτείτε λίγο καλύτερα. Δεν έχουν όλα τα παιδιά τις ίδιες ικανότητες και τις ίδιες κλίσεις. Αν, πραγματικά, ενδιαφέρεστε για την καλή πορεία του παιδιού στο στίβο της ζωής, φροντίστε να του εξασφαλίσετε τα απαραίτητα εφόδια, καλλιεργώντας τα δικά του προσόντα. Κοιτάξτε γύρω σας, αλλά και στην ιστορία. Οι επιτυχημένοι άνθρωποι δεν ήταν πάντα καλοί μαθητές. Από τα πρώτα βήματα του παιδιού στον παιδικό σταθμό, ξεκινούν να είναι εμφανείς οι παράγοντες που επηρεάζουν θετικά:

  • • η παρατηρητικότητα
  • • η καλή μνήμη
  • • η έμφυτη περιέργεια
  • • η ταχύτητα στη μάθηση
  • • η κριτική ικανότητα
  • • η προσαρμοστικότητα
  • • η κοινωνικότητα
  • • η ευσυνειδησία
  • • η υπευθυνότητα
  • • η συναισθηματική σταθερότητα
  • • η αυτοεκτίμηση
  • • το αίσθημα της αποδοχής
  • • η συνεργασία

ΟΙ ΚΑΚΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ.

Ένας κακός μαθητής είναι πολύ πιθανό να έχει μάθει να ζει με την «ταμπέλα» του αποτυχημένου και να πιστεύει ότι η σχολική του επίδοση αποτελεί κριτήριο για το αν αξίζει ή όχι την αγάπη των άλλων.

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ: Ενισχύστε την αυτοεκτίμηση του παιδιού, φροντίζοντας να του περάσετε το μήνυμα ότι η αγάπη σας και η αξία του ως ανθρώπου – σε καμία περίπτωση – δεν εξαρτώνται από τους βαθμούς που αναγράφονται στο σχολικό του έλεγχο. Παράλληλα, ψάξτε για τις αιτίες της χαμηλής του επίδοσης, ώστε να μπορέσετε να συμβάλετε στη βελτίωσή της.

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥΣ: Το μέλλον ενός κακού μαθητή εξαρτάται πολύ από τη συμπεριφορά και την αντιμετώπιση των γονιών του. Στη δική σας ευχέρεια είναι να ανακαλύψετε τα ιδιαίτερα ταλέντα ή τις κλίσεις του παιδιού σας και να το βοηθήσετε να τα εκμεταλλευτεί, όσο νωρίτερα τόσο καλύτερα, από την προσχολική ηλικία και τον παιδικό σταθμό. Αν, μάλιστα, μπορέσετε να συνειδητοποιήσετε ότι η επαγγελματική επιτυχία μπορεί να υπάρξει και χωρίς ακαδημαϊκή μόρφωση και δώσετε τη σωστή κατεύθυνση στον επαγγελματικό του προσανατολισμό, τότε το μέλλον του παιδιού σας διαγράφεται λαμπρό.

ΟΙ ΚΑΛΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ.

‘Ένας καλός μαθητής έχει μάθει να προσαρμόζεται σε διαφορετικές απαιτήσεις, έχει γνωρίσει τόσο τη χαρά του «άριστα» όσο και την απογοήτευση μιας χαμηλής βαθμολογίας: και, κυρίως, ξέρει ότι μέσα στη ζωή η νίκη και η ήττα συνυπάρχουν.

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ: Επιβραβεύετε το παιδί σας για τις επιτυχίες του και μη ζητάτε με επιμονή να γίνει ένας άριστος μαθητής, εκτός και αν το ίδιο ζητήσει τη βοήθεια σας για κάτι τέτοιο. Το πιο πιθανό είναι ότι ένα τέτοιο παιδί θα περνάει πάντα με επιτυχία τις κρίσιμες εξετάσεις στο σχολείο.

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥΣ: Οι καλοί μαθητές είναι συνήθως οι πιο μεθοδικοί και ευπροσάρμοστοι άνθρωποι. Ξέρουν να θέτουν στόχους, να τους πραγματοποιούν και να συνεχίζουν. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι οι μαθητές που ήταν καλοί – χωρίς να γίνουν ποτέ άριστοι στο σχολείο – εξελίσσονται στους πλέον επιτυχημένους επαγγελματικά και οικονομικά ανθρώπους.

ΟΙ ΑΡΙΣΤΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ.

‘Όταν ένας μαθητής είναι άριστος, επειδή τυχαίνει να έχει εξαιρετικές ικανότητες στη μάθηση, τότε μπορείτε να είστε υπερήφανοι για το προικισμένο παιδί σας. Αν όμως η υψηλή του σχολική επίδοση είναι αποτέλεσμα μιας υπερπροσπάθειας για να καταφέρει να κερδίσει την αποδοχή και την αγάπη σας, αυτό σημαίνει ότι το παιδί εργάζεται με λάθος κίνητρα και θα αναγκαστεί – αργά ή γρήγορα – να αντιμετωπίσει τις συνέπειες.

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ: Σταματήστε να πιέζετε το παιδί σας – έμμεσα ή άμεσα – να είναι άριστος μαθητής. Δείξτε του ότι η ευτυχία και η επιτυχία δεν προκύπτουν από την τελειότητα αντίθετα, μάλιστα, κάποιες φορές απειλούνται από αυτή. Στην περίπτωση, πάντως, που η εξαιρετική επίδοση είναι αποτέλεσμα της χαρισματικής προσωπικότητας του παιδιού, βοηθήστε το όσο μπορείτε να καλλιεργήσει αυτό του το χάρισα.

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥΣ: Και το μέλλον ενός μαθητή με υψηλή σχολική επίδοση εξαρτάται από τους λόγους που το κάνουν να είναι άριστο. Ένα πανέξυπνο και ικανό παιδί δεν χρειάζεται να ανησυχεί για την εξέλιξη του. Ένα παιδί, όμως, που πάντα προσπαθούσε να ικανοποιήσει τους άλλους και το οποίο αντλούσε την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση του από τα αριστεία του είναι πολύ πιθανό με την παραμικρή ήττα να νιώσει αποτυχημένο. Το σημαντικό για ένα τέτοιο παιδί είναι να μάθει ότι η επιτυχία βρίσκεται στο ίδιο παιχνίδι με την αποτυχία και ότι είναι απαραίτητο να ξέρει να τις αντιμετωπίζει και τις δύο.

Οι ειδικοί σας απαντούν.

– Τα κορίτσια έχουν καλύτερη σχολική επίδοση από τα αγόρια;

Αν και δεν αποτελεί τον κανόνα, ωστόσο τις περισσότερες φορές τα κορίτσια αποδεικνύονται καλύτερες μαθήτριες από τα αγόρια. Αυτό όμως – σε καμία περίπτωση – δεν οφείλεται στο ότι τα κορίτσια είναι πιο έξυπνα. Απλώς συγκεντρώνουν τα περισσότερα στοιχεία από αυτά που οδηγούν στην υψηλή σχολική επίδοση. Τα κορίτσια είναι δηλαδή περισσότερο επιμελείς, τακτικές και υπεύθυνες μαθήτριες. Επιπλέον, δίνοντας μεγαλύτερη προσοχή σε ορισμένους τομείς (όπως κοινωνικότητα, ευσυνειδησία, λεκτική ευφράδεια), ανταποκρίνονται με μεγαλύτερη ευχέρεια στις σχολικές απαιτήσεις.

– Ένας κακός μαθητής δεν είναι έξυπνο παιδί;

Η σχολική επίδοση δεν μπορεί να θεωρηθεί κριτήριο για το πόσο έξυπνο είναι ένα παιδί. Αντίθετα, μάλιστα, έχει παρατηρηθεί ότι συχνά τα πολύ έξυπνα και δημιουργικά παιδιά ανήκουν στους κακούς μαθητές. Αυτό συμβαίνει, κυρίως, γιατί δεν καταφέρνουν να βρουν ενδιαφέροντα ούτε στα όσα διδάσκονται στο σχολείο ούτε στον τρόπο με τον οποίο τα διδάσκονται.